Importanța scrisului de mână în era digitală – recomandări pentru părinți și cadre didactice

importanta scrisului de mana

Importanța scrisului de mână

După o perioadă de neglijare în școli, atenția asupra predării scrierii de mână poate reveni la normalitate. Cred cu tărie că scrisul de mână are viitor. Cererea la cursurile de scriere cursivă pe care le susțin este în creștere și asta mă bucură enorm.

Îmbunătățirea scrisului de mână la copii, lizibilitatea, prinderea corectă a stiloului,  poziția de scriere, sunt toate lucruri importante care trebuie abordate – mai ales în era digitală, când cea mai mare parte a comunicării noastre scrise se face prin trimiterea de mesaje text pe dispozitive mobile sau prin scrierea la tastatură. Software-ul de recunoaștere vocală chiar a evoluat până la punctul în care comenzile pot fi acum verbale – făcând chiar și apăsarea tastelor învechită.

calligraphy pen decorative - rose gold

De ce este importantă scrierea de mână?

Contrar opiniei potrivit căreia scrierea de mână este o abilitate banală, în realitate importanta scrisului de mana este nemăsurabilă.

importanta scrisului de mana

Deoarece scrisul de mână este necesar în multe situații – luarea de notițe, susținerea de teste/examene și efectuarea lucrărilor la clasă și a temelor pentru aproape toate materiile școlare, neantrenat, sau un scris de mână greu descifrabil, poate avea efecte negative asupra performanței școlare.

Mai mult decât atât, atunci când copilul percepe scrisul de mână ca fiind dificil și time-consuming, motivația pentru a scrie poate fi mult redusă, ducând la refuzul de practică care poate agrava și mai mult dificultățile de scriere.

Cu toate acestea, scrisul de mână în primele clase este legat în mod direct de capacitatea de citire și de ortografie. De exemplu, atunci când copiii învață cum să formeze litera m, ei învăță și sunetul acesteia. Atenția la legăturile dintre abilitățile de scriere, citire și ortografie în aceaste perioade poate ajuta la consolidarea ulterioară a acestora.

Scrierea de mână vs. Scrierea la tastatură

Termenul haptic se refer la elementele procesului de atingere tactilă și modul în care comunicăm tactil, mai ales prin utilizarea degetelor și a mâinii pentru a explora mediul înconjurător.

Trecerea de la hârtie și creion la mouse, tastatură și ecran implică diferențe majore în elementele haptice ale scrisului, la diferite nivele. Scrisul de mână este un proces unimanual, în timp ce tastatul este bimanual. Scrisul de mână este mai lent decât la tastatură, dar atenția vizuală a celui care scrie este mai intens concentrată în timpul scrisului de mână, atenția este fixată pe stilou, în timp ce în timpul tastării, atenția vizuală  este detașată  de la procesul de apăsare a tastelor. În pus, în timpul tastării atenția este divizată între două căi spațio-temporare: spațiul motor (tastatura) și vizual (ecranul).


Două zone diferite din creier sunt activate în plus când citim litere care au fost învățate prin scrierea de mână, față de atunci când recunoaștem litere de la tastatură. Când scriem de mână, mișcările mâinii implică memoria motorie în regiunea senzorio-motorie a creierului, care facilitează recunoașterea literelor.  Acest lucru implică o conexiune între citit și scris și sugerează că sistemul senzorio-motor joacă un rol în procesul de recunoaștere vizuală pe durata citirii. Scrisul de mână pe hârtie stimulează o regiune a creierului numită Sistem Reticulat Activator ce acționează ca un filtru pentru  tot ceea ce are nevoie creierul pentru a procesa, conferind o importantă  activităților care ne atrag atenția.

calligraphy pen decorative - rose gold


Deși viteza de scriere la mână este mult mai redusă decât la calculator (70 litere/minut comparativ cu aproximativ 190 caractere pe minut în cazul tastării), sunt alți factori care sunt de partea scrisului de mână.


Cercetările din cardrul Association for Psychological Science arată că notițele preluate cu pixul pe hârtie, mai puțin pe laptop, asigură o mai bună calitate de învățare, iar scrisul este o strategie eficientă de a reține și internaliza ideile.


Scrisul cu pixul pe hârtie ajută la o mai bună reținere a informației scrise, deoarece actul fizic de a scrie literele duce la transmiterea unor semanle de la mână la creier ce susțin constuirea memoriei motorii. Un studiu publicat în Psychological Science (2014) sugerează că notițele luate electronic sunt mai ineficiente și mai dificil de reținut decât cele luate pe foaie prin scris de mână. Se pare că această activitate este tip multitasking, afectând înțelegerea conceptuală a informației scrise. Laptopul este benefic pentru a transcrie mai ușor informații, dar nu și pentru îmbunătățirea procesării informației și înțelegerea, reținerea lor. Cu cât scriem mai lent, cu atât se accelerează procesul de reținere și învățare a informațiilor scrise.

calligraphy pen decorative - rose gold

Evaluarea abilităților de scriere de mână

Evaluarea scrisului de mână ar trebui să includă observații de execuție, lizibilitate și viteză de scriere.

Executarea propriu zisă include prinderea corectă a instrumentului de scris, postura și formarea literelor. Obiceiurile contraproductive  nu sunt întotdeauna evidente doar privind o probă de scris și pot împiedica în mare măsură progresul în scrierea de mână. De exemplu, copiii mici pot „desena” o literă precum ”m” folosind linii separate, începând din partea dreaptă a literei.  Litera ”m” trebuie să înceapă din partea stângă în scrierea cursivă, fără a ridica stiloul de pe hârtie, ceea ce ajută în creșterea vitezei de scriere.

Lizibilitatea include atât aspectul literelor, precum și spațierea dintre acestea și între cuvinte.

Viteza este și ea importantă, deoarece pe măsură ce copilul crește, este  nevoie ca scrisul de mână să fie unul rapid pentru a putea ține pasul atunci când ia notițe la cursuri și pentru a face față task-urilor.

calligraphy pen decorative - rose gold

Scrisul de mână la nivel neurologic

Scrisul este un proces cognitiv complex ce combină tehnicile perceptuale cu cele senzorio-motorii.

Centrul predominant al limbajului este în emisfera stângă, iar graficele și imaginile sunt procesate în emisfera dreaptă. Comunicarea dintre emisfere permite transpunerea imaginii în limbaj. Scrierea, chiar și cea mai simplă, presupune un proces complex voluntar, ce implică cooperarea tuturor lobilor din cortexul cerebral și a altor regiuni – inclusiv sistemul limbic, hipocampul, trunchiul cerebral și cerebelul – dar și coloana vertebrală, care transmite impulsuri la mâini și degete.


Se pare și că aria lui Broca din creier – principala zonă din creier implicată în limbaj – este activată mai intens când citim un verb asociat cu o activitate fizică, comparativ cu a citit un verb abstract sau unul care nu e asociat cu o acțiune. Din moment ce scrierea de mână durează mai mult decât tastarea, acest aspect temporal poate influența procesul de învățare.

Indiferent de stilul scrisului, este recomandat să fie antrenat. Orice stil este potrivit, cât timp literele sunt formate clar și spațiat, ușor de descifrat și citit. Un scris corect de mână implică: litere formate clar, litere plasate pe linie, spațiere corectă între litere, spațiere corectă între cuvinte.

Trebuie ca în principal instrumentul de scris să fie fixat corespunzător: scris tripodic (stiloul fixat între police și degetul arătător, sprijinit pe degetul mijlociu), scris cvadrupedic (stilou fixat între police, arătător și mijlociu, sprijinit pe inelar) sau tripodic adaptat (stilou susținut de police, arătător și mijlociu, dar situat între police și degetul mijlociu).

Instrucțiuni de scriere de mână

Investiția pentru un scris de mână lizibil este una extrem de mică.  10-15 minute zilnic – pot aduce rezultate fabuloase în prevenirea problemelor ulterioare de scriere.

Primii ani de școală sunt deosebit de importnți pentru învățarea scrisului de mână. Odată ce copiii și-au format obiceiuri contraproductive în scrierea de mână, cum ar fi prinderea incorectă a stiloului sau formarea greșită a literelor, aceste obiceiuri sunt greu de corectat, dar nimic nu este imposibil.

Iată câteva sfaturi utile pentru o învățare eficientă:

Formarea literelor ar trebui să se facă printr-o o linie continuă dacă este posibil.

Deși unele litere, cum ar fi f și t, necesită ridicarea stiloului de pe hârtie, copilul trebuie învățat să formeze  literele printr-o mișcare continuă (fără a ridica stiloul de pe hârtie) atunci când este posibil.

Concentrați-vă pe tehnică mai degrabă decât pe lizibilitatea sau dimensiunea perfectă.

Când copilul învață să formeze o nouă literă, este util să se înceapă cu mișcări mari, cum ar fi formarea literei în aer; copilul trebuie să învețe să își folosească  întreaga mână, nu doar degetele. Pe aceste detalii ar trebui să punem accentul la început, nu pe lizibilitate sau dimensiune perfectă.

Grupați literele care se formează în mod similar. Personal, am învățat literele în ordine alfabetică, dar principiul pe care îl folosesc în prezent la cursurile pe care le țin cu cei mici, este cu totul și cu totul diferit.

De exemplu, literele c, a și d  încep cu aceeași buclă și pot fi predate într-un singur grup;

Separați literele precum b și d.

Copiii au tendința de a confunda literele care  par similare vizual.

Folosiți săgeți  pentru a-i ajuta  să-și amintească cum să formeze literele predate.

Indicațiile prin săgeții sunt extrem de importante atunci când copilul exersează nesupravegheat, astfel încât evităm să nu practice în mod accidental formarea incorectă a literelor în mod repetat.

În predarea scrierii cursive, trebuie să punem accentul pe conexiunile între litere.

Spre deosebire de scrierea de tipar, scrierea cursivă implică stabilirea de legături între literele dintr-un cuvânt. Odată ce copiii pot forma litere individuale, este importantă predarea explicită a legăturilor dintre acestea.

Conexiunile care implică literele – b, o, v și w – urmate de o literă ulterioară (de exemplu, ca în cuvintele ”bun”,”onest”, ”vacanță”, ”war”) creează confuzie, deoarece  nu conțin clasica linie de legătură pe care o pornim de la bază.

Urmăriți viteza, precum și lizibilitatea

Viteza nu trebuie analizată până când copiii nu pot forma litere lizibile din memorie. Abia după ce stăpânesc tehnica de scriere, copiii trebuie să dezvolte în cele din urmă o viteză suficientă pentru a folosi scrierea eficient în sarcini precum luarea de notițe.

De asemenea,  trebuie să distingem diferite standarde de lizibilitate în funcție de scopul scrierii. De exemplu, atunci când ia notițe la școală, scrierea de mână „dezordonată” este  acceptabilă atâta timp cât copiii își pot citi cu ușurință propria scriere. Trebuie să luăm în considerare și faptul că la școală băncile nu sunt cele ideale, spațiul nu este suficient, înălțimea nu este reglabilă, ritmul de dictare poate fi unul mai alert etc.

calligraphy pen decorative - rose gold

Deprinderea scrisului este un proces lung și minuțios, astfel că trebuie să aveți calm și răbdare cu cel mic, pentru ca scrisul de mână să nu fie perceput ca o povară, ci ca un obicei plăcut.

Roxana Bescuca social media logo